Natalie Sutinen

Projektroller: Producent/prod.ledare, Regissör, Manusförfattare, Fotograf
  • Postort: Stockholm
  • Telefon: 0733925161
  • Produktionsbolag/företag: Paska Akka Production, Natalie Sutinen

Natalie Sutinen, född 1972, bor och arbetar från Stockholm. Jag tog examen från Kungliga Konsthögskolan 2005. Sedan 2003 har jag fått ett antal stipendier; bland annat Peggy och Gerhard Bonniers stipendium, flera arbetsstipendier, samt filmstöd från Konstnärsnämnden och Cité International des Arts residens i Paris från Konstakademien. Mina filmer har ställts ut internationellt på konsthallar, gallerier, museer och filmfestivaler inklusive Växjö konsthall, Halmstad Konstmuseet, Tegen2 och RIFF i USA. 

När jag arbetar vill jag hamna i ett akut behov av att kasta fram det omedvetna som uppkommit i den koncentration som jag kan få i att vara i nuet. Jag tänker inte i flera led när jag skapar och en publik har inget med min arbetsprocess att göra. Det enda jag gör är att försöka komma åt det okända och där tillåter jag det undermedvetna att bli verkligt. I mitt arbete använder jag material som fullföljer sin funktion. Jag ville att materialet ska vara laddat och i en viss mån förgängligt. Djuren främst fåglar, bidrar med en en exotism. Att låta en människa härbärgera en fågelkropp påvisar bla fångenskap, men också en frihet att kunna lyfta och vara fri. Djuren lever i min konst och är vilda i sina sofistikerade uttryck och ibland använder jag mig av extravagans och lyx för att få en mer burlesk karaktär. Konsten måste vara sexig.
När jag var i 10- års åldern skapade jag en insekts-kyrkogård för alla getingar och flygfän jag hittade på vår glasveranda. Det var ett slags tidsfördriv. Jag smyckade gravplatsen och arrangerade gravstenar och kors. När getingarna och syrsorna tog slut fick jag ägna mig åt att fånga flygfän som jag sedan la ner i glasburkar tills de dog. Jag petade ner dom i jorden och fortsatte mitt ”konstverk” tills en bil körde över det och förstörde allt. Jag har ett dubbelliv i mitt konstnärsskap. Det ena är ett tidsfördriv och det andra är av mer sökande karaktär. I filmen HÉRON – fragrance of violence täcker kvinnan över dockskåpet med ett blått tyg, kanske är det en glömskans slöja över barndomens landskap. Inte fören nyligen när jag gick igenom mitt arbete märkte jag att det är evig sommar i alla mina verk. Intentionen med mina filmprojekt har förverkligats mer än förväntat. Det handlade mycket om att hitta rätta visuella atmosfären i de platser som kunde visa den undervattensmiljö jag haft i min tanke när jag arbetat fram manus inför filmerna. En ”undervattensvärld” är en beskrivning av en plats där skalor förskjuts och saker kan sväva fritt. Det är möjligt att det är en flykt från döden eller också är det som efter stormen då det stilla livet börjar i det eviga rummet.

År 2018
Teaser, Héron- fragrance of violence (1min):


Filmen, Héron- fragrance of violence (11min):

År 2020
Trailer, Quicksilver (3:28min):


Underwater Trailer(2:53min):

Filmtips: Come and See

Utbildningar

Kungl. Konsthögskolan, Fri konst, MA examen -2005, Stockholm

Gerrit Ritveld Academie of Fine Art, Fri Konst, -2001, Amsterdam

Filmografi

Kvicksilver, dokumentär / fiktion, 2019, Regi

Héron- Fragrance of Violence, fiktion / animation, 2018, Regi

En scen ur ett äktenskap, fiktion, 2020, Regi

 

Filmbasen.se drivs av Film Stockholm med stöd av Region Stockholm och Botkyrka kommun

© Region Stockholm och respektive upphovsman. Läs mer om Filmbasen

Finansiärer

Film Stockholm

Botkyrka kommun